Czy lecieć na Szymany?

Szymany odwiedzaliśmy mnóstwo razy, co prawda w zeszłym roku ani razu nie lądowaliśmy na pasie betonowym (bo był w budowie a potem był zaiksowany) ale udało się wylądować na trawiastym pasie (równoległym po wschodniej stronie betonowego). Od kilkunastu dni lotnisko EPSY jest otwarte, odbywa się ruch „dużych” samolotów, więc zastanawiamy się nad przylotem do Szyman. Opiszę przygotowania.

Po pierwsze służba na lotnisku to AFIS Mazury Informacja (118.025Mhz).

W AIP są 4 punkty dolotowe:

Szymany1

Punkty widoczne na mapie googlePunkty dolotowe Szyman

Jak się spojrzy na te punkty dolotowe to nie są one zbyt praktyczne gdy ktoś leci od południa, ale w AIP podane są standardowe trasy dolotowe Bravo-Whiskey i Zulu-Echo, a to oznacza, że pewnie można wynegocjować inny dolot do lotniska. AIP jasno mówi, że o ile FIS nie poinstruuje inaczej należy nawiązać łączność z Mazury Informacja przed wlotem do ATZ (kształt ATZ trumienny, od GND do 3500 ft alt – na obrazku powyżej).

 

Co dalej? AIP podaje, że po nawiązaniu łączności z Mazury Info należy uzyskać informacje o dostępności stanowisk postojowych i ewentualnie zgłosić zapotrzebowanie na paliwo. I dalej, że na lotnisku obowiązuje ruch dla pasażerów wsiadających i wysiadających wyłącznie pieszy w asyście pracowników Działu Obsługi Naziemnej. Oznacza to, że nie można sobie samemu wyjść z samolotu i pomaszerować na herbatkę (nie wiem czy w ogóle jest tam jakiś bar). Przed włączeniem silnika należy nawiązać łączność i podać:

  • znak wywoławczy statku powietrznego
  • numer stanowiska postojowego
  • informacje niezbędne do odbycia lotu

Ok, zobaczmy czy można znaleźć jakąś mapkę stanowisk postojowych:Szymany4

Ok, wg tego schematu lotniska, są 3 stanowiska postojowe, bardzo zacne, myślę, że każde z nich pomieści ok 10 Virusów czy Cessen. No nie wiem jak to w praktyce będzie wyglądać, myślę, że służby lotniskowe upchną więcej małych samolotów, niż 3.

Generalnie z tego schematu wynika, że wszystkie stojanki sa pod nowym terminalem, a nie pod wieżą (jak było wcześniej). Mało tego, z załączonej do AIP mapki (poniżej) wynika, że jest tylko jedna droga kołowania Bravo pod terminal, a droga Alpha (chyba, bo nie jest oznaczona) prowadząca pod wieżę i do stanowisk ZUA (dromaderów przeciwpożarowych) jest niedostępna. A droga Sierra jest chyba dla śmigłowców LPR (nad trawą).

Szymany5

 

Z jednej strony to fajnie, że się będzie stawało pod terminalem, ale chyba fajniej by było jakby małe samoloty mogły mieć swoje stojanki po drugiej stronie, tylko wtedy ciężko byłoby z komunikacją na lotnisku, ale można by odwiedzać kolegów na wieży :).

No to wydaje się wszystko proste i jasne, pas to 01L/19R (betonowy) i 01R/19L trawiasty, ale betonowy oczywiście fajniejszy.

Jeśli chodzi o opłaty to mamy Ogłoszenie prezesa ULC z 13 stycznia 2016 r w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Olsztyn-Mazury, w którym czytamy (tylko interesujące nas fragmenty dotyczące małych samolotów), że opłata standardowa (zawierająca opłatę za lądowanie i start, postój i opłata pasażerska) wynosi 50zł netto (czyli 61,50 zł brutto) niezależnie od rodzaju lotu (czyli pewnie nie obowiązuje już zniżka 50% dla lotów szkolnych i treningowych). Postój do 4 godzin jest bezpłatny w ramach opłaty standardowej, a potem każde rozpoczęte 24 godziny to opłata 6zł netto za każdą tonę. No to dosyć drogawo za to lądowanie, opłaca się przylecieć, rozłożyć namiot na lotnisku i zrobić sobie wakacje przy wieży przez 2 tygodnie, bo tani jest postój ;). W opłatach dodatkowych wyszczególnione są kary za zanieczyszczenia smarami i paliwami (1000 zł), więc warto nie brudzić na lotnisku :).

Zrobimy wpis po faktycznej podróży do Szyman, zobaczymy jak to się sprawdzi w praktyce…

One thought on “Czy lecieć na Szymany?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.